(english below, en francais au-dessous)
Im Herzen von Paris, wo Innovation auf Geschichte trifft, steht der Eiffelturm – ein Symbol französischer Ingenieurskunst und kulturellen Stolzes. Neun bemerkenswerte Jahre lang, von 1925 bis 1934, diente dieses ikonische Wahrzeichen auch als weltgrößte Werbeanzeige und erleuchtete den Nachthimmel mit dem Namen „CITROËN“. Initiiert von André Citroën, dem Gründer des gleichnamigen Automobilunternehmens, fesselte diese gewagte Marketingkampagne nicht nur die Pariser, sondern hinterließ ein bleibendes Erbe in der Geschichte der Werbung. Zum 100. Jubiläum dieser bahnbrechenden Initiative im Jahr 2025 werfen wir einen Blick auf die Geschichte hinter diesem Marketingwunder, seine sich entwickelnden Lichtinszenierungen, seine Rolle bei Charles Lindberghs historischem Flug und die Spuren, die es hinterlassen hat.
Die Geburt einer spektakulären Werbeanzeige
Am 4. Juli 1925 blickten tausende Pariser ehrfürchtig auf den Eiffelturm, als Tausende Glühbirnen aufleuchteten und den Namen „CITROËN“ in über 30 Meter hohen Buchstaben erstrahlen ließen. Dieses spektakuläre Schauspiel, das aus über 60 Kilometern Entfernung sichtbar war, war das Werk von André Citroën, einem visionären Unternehmer, bekannt für seine innovative Herangehensweise an Automobilbau und Marketing. Die Beleuchtung wurde anlässlich der „Exposition Internationale des Arts Décoratifs“ in Paris 1925 eingeführt – heute als zentrales „Art Déco“-Ereignis bekannt – und Citroëns Werbung stach als Leuchtturm der Moderne hervor.
Arbeiter bei der Installation der Werbeanzeige (Foto: Citroën Communications).
Die Leuchtmotive wurden in der Jacopozzi-Werkstatt entworfen und zu einer Gesamtzeichnung zusammengefügt. Diese diente als Grundlage für den Holzrahmen, auf dem Tausende Lampen und Kabel befestigt wurden. Teile der zweiten Plattform des Turms wurden in eine Werkstatt umfunktioniert. Dort wurden die Rahmenelemente zu 6–8 Meter langen Sektionen verbunden, die anschließend montiert wurden.
Das Projekt war gigantisch: 250.000 Glühbirnen, 600 Kilometer Stromkabel und 370 Kilometer Montagedrähte bedeckten drei Seiten des Eiffelturms. Die aufsteigende Säule bestand aus 32 dicken Kabeln mit einem Querschnitt von 300 mm². In der Nähe eines der Turmpfeiler entstand ein eigenes elektrisches Umspannwerk mit 120 Kilowatt Leistung. Ursprünglich war die Beleuchtung nur auf einer Seite sichtbar; ab dem 15. Juli wurde eine zweite Seite beleuchtet, ab dem 30. Juli waren alle drei Seiten zur Stadt Paris hin erleuchtet.
Die Installation schaffte es ins Guinness-Buch der Rekorde als größte Werbeanzeige der Welt. In Zusammenarbeit mit Fernand Jacopozzi – einem Hersteller von Leuchtreklamen und echten Technikvisionär – wurde der Eiffelturm zu einer lebenden Werbefläche voller leuchtender Arabesken.
Die Technik dahinter
Mit der Zeit entwickelte sich die ursprünglich statische Beleuchtung zu einer dynamischen Lichtshow, um noch mehr Aufmerksamkeit zu erregen. Die Arabesken verwandelten sich in riesige Buchstaben, Kometen und Flammen, die in einer Art gigantischem Feuerwerk explodierten – zur großen Freude der staunenden Zuschauer, als der Name „Citroën“ in flammenden Lettern erschien.
Wirklich revolutionär war das elektromechanische Steuerungssystem. Die Lichtanimationen wurden über motorbetriebene Nockenwellen, Relais und Zeitschalter gesteuert. Diese Nockenwellen fungierten als mechanische „Programmierer“, die bestimmte Lichtsequenzen durch Schalten der Stromkreise auslösten.
Jeder Buchstabe war in Segmente unterteilt, um individuelle Leuchteffekte und Bewegungen zu ermöglichen. Eine zentrale Schaltzentrale erlaubte es Technikern, Programme zu starten oder zu ändern. Die gesamte Installation wurde durch ein Netzwerk von Technikern im Turm gewartet. Dieser „analoge Lichtcomputer“ war seiner Zeit weit voraus und ein Symbol für technologischen Optimismus.
Ein Marketing-Genie – Charles Lindbergh
André Citroën war nicht nur Autobauer, sondern auch ein Marketing-Pionier. Oft mit Henry Ford verglichen, bestand seine wahre Genialität in seiner Fähigkeit, Aufmerksamkeit zu erregen. Schon vor der Eiffelturm-Aktion ließ er 1922 ein Flugzeug den Schriftzug „Citroën“ über dem Pariser Autosalon in den Himmel schreiben. Doch der Eiffelturm war sein kühnster Coup – er verband die Marke mit Innovation und Spektakel.
Ein bedeutender Moment war 1927, als Charles Lindbergh seinen historischen Transatlantikflug absolvierte. Zeitzeugen berichten, dass die helle Citroën-Reklame als Orientierungshilfe diente und Lindbergh nach Paris-Le Bourget leitete. Diese Begebenheit unterstrich die Sichtbarkeit und den kulturellen Einfluss der Werbung.
André Citroën erkannte die Chance und verband seine Marke mit diesem Weltereignis: Am 27. Mai 1927 besuchten Lindbergh und der US-Botschafter Myron T. Herrick die Citroën-Werke am Quai de Javel, erlebten eine Stahlkarosseriemontage und sprachen zu etwa 10.000 Arbeitern – eine symbolische Vereinigung von Luftfahrt, Automobilbau und industrieller Innovation.
Charles Lindbergh im Citroën-Werk am Quai de Javel. (Foto: Citroën Communications)
Die Evolution der Lichter – und die Riesen-Uhr
Die Citroën-Werbung war nie statisch. Im Laufe der neun Jahre zeigte sie immer neue Lichtmotive – Arabesken, Sternenschauer, Kometen und das Doppelwinkel-Logo. Diese Elemente hielten die Attraktivität frisch und zogen Nacht für Nacht Besucher an. 1928 wurde das Spektakel um eine riesige Uhr erweitert: 15 Meter Durchmesser, integriert im Buchstaben „E“ von „CITROËN“. Diese Uhr projizierte die Zeit mittels Lichtstrahlen – eine brillante Verbindung aus Funktionalität und Marketing.
Für viele war es „nur“ eine Uhr – doch Citroën nutzte geschickt ein Alltagsbedürfnis: Die meisten Menschen besaßen keine Armband- oder Taschen-Uhr. Wer also die Uhrzeit wissen wollte, schaute zum Turm – und sah „CITROËN“. Subtiles, aber wirkungsvolles Marketing!
1934 kam ein weiteres Highlight hinzu: Ein 160 Meter hohes XXL-Thermometer zeigte Citroëns Innovationsdrang. Die Installation blieb so ein zentraler Anziehungspunkt für das Pariser Nachtleben – ein Zusammenspiel aus Kunst, Technik und Wirtschaft.
Ein gigantisches Thermometer am Eiffelturm (Foto: Citroën Communications)
Das Ende einer Ära
Trotz ihres Erfolgs endete die Citroën-Werbung am Eiffelturm im Jahr 1934. Die Weltwirtschaftskrise setzte dem Unternehmen stark zu, und die hohen Betriebskosten – insbesondere für Strom – führten zur Aufgabe des Projekts. Der Werbevertrag wurde nicht verlängert, die Installation demontiert – das Kapitel war zu Ende.
Vermächtnis und Spuren
Die physische Installation existiert nicht mehr – doch ihr Erbe bleibt. Die Citroën-Kampagne gilt als Meilenstein der Werbung und als Ausdruck des Zusammenspiels von Kultur und Wirtschaft. Historische Postkarten, Fotos und Dokumente aus jener Zeit bewahren ihre Erinnerung. Zum Beispiel sind Postkarten mit dem beleuchteten Eiffelturm heute in vielen Archiven erhältlich.
Das Conservatoire Citroën der „L’Aventure Peugeot Citroën DS“ in Aulnay-sous-Bois beherbergen Exponate und Unterlagen zur Kampagne. Teile der legendären Uhr sind dort bis heute erhalten geblieben.
Was bleibt: Die Citroën-Werbung auf dem Eiffelturm ist ein Paradebeispiel visionären Marketings. André Citroëns Mut, ein nationales Wahrzeichen zur Werbefläche zu machen, zeigt, wie Kreativität und Risikobereitschaft Marken international sichtbar machen können. Von der Orientierungshilfe für Lindbergh bis zum Licht-Spektakel für Millionen – diese Kampagne prägte Werbegeschichte.
Zum 100. Jubiläum 2025 erinnern wir uns an die Kraft von Innovation – und an den zeitlosen Glanz des Eiffelturms. Und – wenn meine Quellen stimmen – wird heute Abend 2025 wieder eine visuelle Installation stattfinden: also dranbleiben und die Nachrichten verfolgen – Sie werden es lieben!
100 years ago: the world’s largest advertisement – “CITROEN” on the Eiffel Tower
In the heart of Paris, where innovation meets history, stands the Eiffel Tower, a symbol of French engineering and cultural pride. For nine remarkable years, from 1925 to 1934, this iconic landmark doubled as the world’s largest advertisement, illuminating the night sky with the name „CITROËN“. Orchestrated by André Citroën, the founder of the Citroën car company, this bold marketing campaign not only captivated Parisians but also left an enduring legacy in the history of advertising. As we mark the 100th anniversary of this groundbreaking initiative in 2025, let’s explore the story behind this marketing marvel, its evolving illuminations, its role in Charles Lindbergh’s historic flight, and the traces it has left behind.
The Birth of a Spectacular Advertisement
On 4-July-1925, thousands of Parisians gazed in awe as thousands light bulbs burst into life on the Eiffel Tower, spelling out „CITROËN“ in letters, each over 100 feet (30 meters) high. This dazzling display, visible from 60 miles away, was the brainchild of André Citroën, a visionary entrepreneur known for his innovative approach to car manufacturing and marketing. The illumination was launched as part of the 1925 Paris „Exposition Internationale des Arts Décoratifs“, nowadays known as the key „Art Déco“ event of its time, and Citroën’s advertisement stood out as a beacon of modernity.
Workers on the installation of the advertisement (Photo: Citroën Communications).
The luminous motifs were designed in the execution workshop, then juxtaposed into a single drawing. This served to construct a wooden framework on which thousands of lamps and cables were fixed. A part of the second platform had been converted into a workshop. It was there that the sections of the framework were connected to each other to form elements of 6 to 8 meters ready to be installed.
The scale of the project was monumental: 250.000 light bulbs, 600 kilometers of electric cable, and 370 kilometers of wiring covered three sides of the Eiffel Tower. The rising column is made up of 32 thick cables with a cross-section of 300 square millimeters. A veritable electrical station of 120 kilowatts was created near one of the Tower’s pillars. Initially set up to just being shown on one side of the Eiffel tower, from July 15, the second side of the Tower was also illuminated, and from July 30, the illumination took place on all three sides facing Paris.
The display earned a place in the Guinness Book of Records as the world’s largest advertisement. Designed in collaboration with Fernand Jacopozzi, a manufacturer of illuminated signs and true tech innovator, the campaign transformed the Tour Eiffel into a living billboard, showcasing Citroën’s brand to millions, composed of luminous arabesques.
The Technology Behind
Over time, the initially static illumination became more dynamic, to create more attention. Then these arabesques, changing appearance, transformed into enormous letters, comets, and flames dominating the immense pressure of a gigantic fireworks display, and suddenly, to the delighted eyes of thousands of spectators who were captivated by this magical light, the name Citroën was written in letters of fire.
What made it truly revolutionary was its electro-mechanical control system. The lighting effects were controlled by a combination of motor-driven camshafts, relays, and time switches. These camshafts acted as mechanical „programmers,“ triggering specific light sequences by opening and closing electrical circuits. The system enabled complex animations such as scrolling text, pulsing waves, and dynamic fades.
Each letter was divided into segments, allowing for individual illumination and detailed motion effects. A central control panel allowed operators to start or change lighting programs. The entire installation was meticulously maintained by technicians stationed throughout the tower. This „analog light computer“ was decades ahead of its time and became a symbol of technological optimism.
A Marketing Genius at Work – Charles Lindbergh
André Citroën was not just a car manufacturer; he was a marketing pioneer. Often compared to Henry Ford for making mass-produced cars accessible, Citroën’s true genius lay in his ability to capture public attention. Before the Eiffel Tower campaign, he had already made waves by hiring a pilot to skywrite “Citroën” above the 1922 Paris Motor Show. Renting the Eiffel Tower, however, was his most audacious move. The advertisement not only promoted his cars but also aligned his brand with innovation and spectacle.
One of the campaign’s most notable moments came in 1927, when Charles Lindbergh completed his historic solo transatlantic flight. Historical accounts suggest that the bright Citroën sign served as a navigational beacon, guiding Lindbergh to Aeroport de Paris – Le Bourget in Paris. This moment highlighted the advertisement’s visibility and its cultural impact.
Also André Citroën saw the immense opportunity to connect his brand’s association with this global milestone, and next to providing Citroën vehicles for the triumphant parade, he prepared for the next innovation highlight. Citroën arranged an elaborate visit: on 27 May 1927, Lindbergh, accompanied by U.S. Ambassador Myron T. Herrick, toured Citroën’s Quai de Javel assembly lines, reviewed live demonstrations (including a two‑and‑a‑half‑minute full-steel car assembly), and addressed a crowd of about 10.000 workers. Again, this marking a symbolic union of aviation, automotive and industrial innovation.
Charles Lindbergh at the Citroën factory, Quai de Javel. (Photo: Citroën Communications).
Evolving Illuminations and the Giant Clock
The Citroën advertisement was far from static. Over its nine-year run, it featured a variety of dynamic light displays, including arabesques, star showers, comets, and the iconic double chevrons of the Citroën logo. These elements kept the spectacle fresh and engaging, drawing crowds night after night. In 1928, the display was enhanced with a giant clock: a 50-foot (approximately 15.24-meter) diameter object was added, positioned within the “E” of “CITROËN.” This clock used beams of light to tell the time, blending functionality with marketing brilliance.
While for many it is „just“ a clock, it also had a reason: after all these years, the Parisians had now seen the advertisement, and nobody really was surprised or excited any longer. So what would be the best attention grabber? Very simple: TIME! Many people did not own a wrist watch, pocket watch, or any other time piece. So – when you wanted to know the current time, you looked at the tower, and: „CITROËN“ was there. A subtle marketing strategy!
In 1934, the display also included an XXL thermometer at 160 meters high, showcasing Citroën’s commitment to pushing creative boundaries. These additions ensured that the advertisement remained a focal point of Parisian nightlife, combining art, technology, and commerce in a way that captivated the public.
A gigantic thermometer on the Eiffel Tower (Photo: Citroën Communications)
The End of an Era
Despite its success, the Citroën advertisement on the Eiffel Tower came to an end in 1934. The Great Depression took a heavy toll on the company, and the high costs of maintaining the illumination — likely including substantial electricity bills — contributed to financial difficulties. The advertisement contract was not renewed, and the lights were dismantled, marking the end of this extraordinary chapter.
Legacy and Remnants
While the physical advertisement no longer adorns the Eiffel Tower, its legacy endures. The Citroën campaign is remembered as a testament to the power of bold marketing and the intersection of commerce and culture. Historical records, photographs, and postcards from the era preserve the memory of this iconic display. For example, vintage postcards depicting the illuminated Eiffel Tower are available through various archives, offering a glimpse into this historic moment.
The Conservatoire Citroën from L’Aventure Peugeot Citroën DS in Aulnay-sous-Bois, archives some artifacts, models, and documentation related to the campaign. Also, the Conservatoire, with its collection of over 400 historical Citroën vehicles, preserves parts of this famous clock until today.
What is to be remembered: the story of Citroën’s advertising on the Eiffel Tower is a remarkable case study in visionary marketing. André Citroën’s ability to transform a national landmark into a global advertisement showcases the potential of creative thinking and risk-taking in business. From guiding Charles Lindbergh to Paris to captivating millions with its dazzling displays, the campaign left an indelible mark on advertising history.
As we celebrate its 100th anniversary in 2025, we are reminded of the enduring power of innovation and the timeless allure of the Eiffel Tower. And – another visual installation is going to happen this year 2025, later tonight, when my sources are correct: so stay tuned, and read the news – you certainly will like it!
Il y a 100 ans: la plus grande publicité du monde – «CITROEN» sur la Tour Eiffel
Au cœur de Paris, là où l’innovation rencontre l’histoire, se dresse la tour Eiffel – symbole du génie français et de la fierté culturelle nationale. Pendant neuf années remarquables, de 1925 à 1934, ce monument emblématique a également servi de plus grande publicité lumineuse du monde, illuminant le ciel nocturne avec le nom « CITROËN ». Lancée par André Citroën, fondateur de la célèbre marque automobile, cette audacieuse campagne de marketing a non seulement captivé les Parisiens, mais a laissé une empreinte durable dans l’histoire de la publicité. En 2025, à l’occasion du centenaire de cette initiative pionnière, revenons sur l’histoire de ce coup de génie, ses évolutions lumineuses, son lien avec le vol historique de Charles Lindbergh, et l’héritage qu’il a laissé.
La naissance d’une publicité spectaculaire
Le 4 juillet 1925, des milliers de Parisiens ont levé les yeux vers la tour Eiffel, fascinés par l’apparition de milliers d’ampoules dessinant le mot « CITROËN » en lettres de plus de 30 mètres de haut. Ce spectacle grandiose, visible à plus de 100 km à la ronde, était l’œuvre d’André Citroën, entrepreneur visionnaire connu pour son approche innovante de l’automobile et du marketing. L’éclairage fut inauguré à l’occasion de l’« Exposition Internationale des Arts Décoratifs » de 1925 – aujourd’hui considérée comme l’événement fondateur de l’Art Déco – et l’installation de Citroën s’imposa comme un phare de modernité.
Ouvriers installant l’enseigne lumineuse (photo : Citroën Communications).
Les motifs lumineux ont été dessinés en atelier, puis assemblés en une esquisse générale. Celle-ci servit de base à la construction de l’ossature en bois, sur laquelle furent fixées des milliers d’ampoules et de câbles. Une partie de la deuxième plateforme de la tour fut transformée en atelier, où les structures longues de 6 à 8 mètres étaient préparées, puis montées.
Le projet était colossal : 250 000 ampoules, 600 kilomètres de câbles électriques et 370 kilomètres de fils électriques recouvraient trois faces de la tour. Une colonne montante composée de 32 câbles de section 300 mm² acheminait le courant. Une sous-station électrique dédiée, de 120 kilowatts, fut installée au pied de la tour. À l’origine, l’illumination ne concernait qu’une seule face ; le 15 juillet, une deuxième face fut activée, et à partir du 30 juillet, toutes les faces orientées vers Paris furent illuminées.
L’installation entra dans le Livre Guinness des records comme la plus grande publicité du monde. En collaboration avec Fernand Jacopozzi, maître de la lumière et génie de l’électricité, la tour devint un véritable écran géant fait de volutes et d’arabesques lumineuses.
La technologie en coulisses
Avec le temps, l’animation passa d’un éclairage fixe à un véritable spectacle lumineux dynamique. Les arabesques se transformèrent en lettres géantes, en comètes et en flammes, explosant dans une sorte de feu d’artifice géant – au grand bonheur des spectateurs émerveillés voyant apparaître le mot « Citroën » en lettres flamboyantes.
Le système de commande électromécanique était révolutionnaire. Les animations lumineuses étaient orchestrées par des cames motorisées, des relais et des minuteries mécaniques. Les cames fonctionnaient comme des programmeurs analogiques, déclenchant les circuits électriques dans un ordre précis.
Chaque lettre était segmentée pour créer des effets de mouvement. Une centrale de commande permettait aux techniciens d’ajuster les programmes à volonté. Un réseau d’opérateurs assurait la maintenance depuis l’intérieur de la tour. Véritable « ordinateur lumineux analogique », l’installation était en avance sur son temps et témoignait de l’optimisme technologique de l’époque.
Un génie du marketing – Charles Lindbergh
André Citroën n’était pas qu’un industriel, il était aussi un maître de la communication. Souvent comparé à Henry Ford, sa véritable force résidait dans sa capacité à capter l’attention du public. Dès 1922, avant même l’épisode de la tour Eiffel, il fit inscrire « Citroën » dans le ciel de Paris par un avion au-dessus du Salon de l’Automobile. Mais la tour Eiffel fut son coup de maître – liant sa marque à l’innovation et au spectaculaire.
Un moment marquant fut le vol historique de Charles Lindbergh en 1927. Selon les témoignages, le nom lumineux « Citroën » servit de repère dans la nuit, guidant l’aviateur américain vers Le Bourget. Une belle manière de souligner la visibilité de l’enseigne et son intégration dans la vie parisienne.
André Citroën sut saisir l’opportunité. Le 27 mai 1927, Lindbergh et l’ambassadeur américain Myron T. Herrick visitèrent l’usine Citroën du quai de Javel, assistèrent à une démonstration de montage de carrosserie en 2 minutes 30, et prirent la parole devant plus de 10 000 ouvriers. Un moment fort liant aviation, automobile et industrie moderne.
Charles Lindbergh dans l’usine Citroën au quai de Javel. (Photo : Citroën Communications)
Évolutions lumineuses – et l’horloge géante
La publicité Citroën sur la tour Eiffel n’était jamais figée. Durant ces neuf années, elle présenta sans cesse de nouveaux motifs lumineux : arabesques, pluies d’étoiles, comètes et le célèbre double chevron. Chaque évolution renouvelait l’attrait du spectacle, attirant sans relâche les foules parisiennes.
En 1928, une gigantesque horloge fut ajoutée : 15 mètres de diamètre, intégrée dans le « E » de « CITROËN ». Elle projetait l’heure grâce à des faisceaux lumineux – une alliance brillante entre utilité et marketing.
À l’époque, peu de gens possédaient une montre. Pour connaître l’heure, il suffisait de regarder la tour – et de lire « CITROËN ». Une stratégie subtile… et efficace !
En 1934, un autre ajout spectaculaire vit le jour : un thermomètre géant de 160 mètres de haut, montrant la température grâce à des jeux de lumière. La tour resta ainsi un centre d’attraction nocturne, à la croisée de l’art, de la technologie et de la publicité.
Un gigantesque thermomètre sur la tour Eiffel (Photo : Citroën Communications)
La fin d’une époque
Malgré son succès, l’installation fut démontée en 1934. La crise économique mondiale frappa Citroën de plein fouet. Les coûts d’entretien – notamment électriques – étaient devenus trop élevés. Le contrat publicitaire ne fut pas renouvelé. Le rideau tomba.
Un héritage durable
Aujourd’hui, l’installation n’existe plus, mais son souvenir demeure. Cette campagne est considérée comme un jalon de l’histoire publicitaire, mêlant culture, technologie et industrie. Des cartes postales, photos et documents de l’époque en gardent la mémoire. On peut en retrouver dans divers musées et archives, comme le Conservatoire Citroën à Aulnay-sous-Bois ou quelques pièces de l’horloge sont conservées.
Ce qu’il reste avant tout : une preuve de l’audace visionnaire d’André Citroën. En transformant un monument national en panneau publicitaire, il a montré que la créativité et le courage peuvent propulser une marque au sommet. Du guide lumineux pour Lindbergh au spectacle fascinant pour des millions de visiteurs, la tour Eiffel aux couleurs de Citroën demeure un chapitre lumineux de l’histoire.
En ce centenaire de 2025, souvenons-nous de cette lueur d’innovation – et du rayonnement intemporel de la Dame de Fer. Et – si mes sources sont correctes – une nouvelle installation visuelle sera visible ce soir. Restez à l’écoute des actualités : vous allez adorer !