Feb 272020
 

(english below)

Die Pressemitteilung der Citroën Deutschland GmbH:

Seit über 100 Jahren steht Citroën für mutige und innovative Ideen, um den Kunden den Zugang zur Mobilität zu erleichtern. Mit dem neuen Ami präsentiert die Marke ein urbanes, rein-elektrisches Modell, das sich durch ein kompaktes Design und herausragenden Komfort auszeichnet sowie Platz für zwei Personen bietet. Mit einer Reichweite von bis zu 70 Kilometern1 sowie einer Höchstgeschwindigkeit von 45 km/h ist der Citroën Ami die ideale urbane Mobilitätslösung und kann von jedem, der mindestens 16 Jahre alt ist und über den Führerschein der Klasse AM verfügt, gesteuert werden. Mit attraktiven Kauf- und Leasingangeboten und zahlreichen Individualisierungsmöglichkeiten definiert Citroën mit dem Ami die Mobilität neu.

Innovation ist ein wichtiger Bestandteil der DNA von Citroën, sowohl im Hinblick auf Produkte als auch auf Services. Der rein-elektrische Citroën Ami basiert auf dem Ami One Concept, welches im März 2019 auf dem Genfer Automobilsalon vorgestellt wurde. Infolge des großen Interesses wurde das Konzeptfahrzeug innerhalb von nur einem Jahr zur Realität. Der neue Ami hat bisher kein Pendant in der Mobilitätslandschaft. Citroën präsentiert mit dem Ami eine wirklich neue, rein-elektrische Mobilitätslösung, die für jedermann zugänglich und einfach zu nutzen ist.

Zusammenfassung

Einzigartige Mobilitätserfahrung

Der Ami ist die praktische Antwort auf neue Mobilitätserwartungen für den Stadtverkehr: Das Modell bietet einen einfacheren Zugang zu Stadtzentren und stellt eine echte Alternative zu öffentlichen Verkehrsmitteln, Zweirädern oder e-Scootern dar.

* 100 Prozent elektrisch: Durch keine lokalen CO2-Emissionen bietet der Ami zukünftig Zugang zu allen Stadtzentren und dabei leisen, komfortablen Fahrbetrieb.

* Aufladen wie ein Smartphone: Die 5,5 kWh Lithium-Ionen-Batterie ist in nur rund drei Stunden an einer Haushaltssteckdose wieder voll aufgeladen.

* Perfekt für die Stadt: Durch die kompakten Abmessungen (Länge: 2,41 Meter, Breite: 1,39 Meter, Höhe: 1,52 Meter) und einem Wendekreis von nur 7,20 Metern macht der Ami das Fahren und Parken in der Stadt ganz einfach.

* Absolut stadttauglich: Mit einer Reichweite von bis zu 70 Kilometern1 und einer Höchstgeschwindigkeit von bis zu 45 km/h ist der Ami perfekt geeignet für den alltäglichen Stadtverkehr.

* Komfortabel und schützend: Der Ami ermöglicht zwei Passagieren das Fahren in einem geschlossenen, beheizten, hellen und rundum geschützten Innenraum.

* Auffällig und individualisierbar: Die Individualisierungsmöglichkeiten mit sechs unterschiedlichen Farbpaketen und die symmetrische Form verleihen dem Ami einen unverwechselbaren Charakter.

Mobilität für jedermann

* Bereits ab 16 Jahren: In Deutschland darf jeder, der mindestens über den Führerschein der Klasse AM verfügt, den neuen Ami fahren.

* Bezahlbare Mobilität: In Frankreich wird der Ami bereits ab einer monatlichen Leasingrate von 19,99 Euro2 erhältlich sein. Auch für Kaufinteressenten ist der Ami geeignet und wird in Frankreich ab 6.000 Euro einschließlich Mehrwertsteuer3 zu erwerben sein. Die Details zum Preis- und Vertriebsmodell für Deutschland werden zu einem späteren Zeitpunkt bekanntgegeben.

* Carsharing-tauglich: Zukünftig wird der Ami in ausgewählten Ländern im Rahmen des Free2Move Carsharings bereits ab 0,26 Euro/min4 zu mieten sein.

* Zeitnaher Vertriebsstart: Bestellungen können in Frankreich bereits ab dem 30. März sowie im Laufe des Jahres auch in weiteren Ländern – darunter Deutschland, Spanien, Italien, Belgien & Portugal – aufgegeben werden. Die ersten Kundenauslieferungen sind in Frankreich für Juni geplant, in den weiteren Ländern zu einem entsprechend späteren Zeitpunkt.

Neue Kundenerfahrung

* 100 Prozent Online: Der Ami lässt sich jederzeit im Internet entdecken, konfigurieren und erwerben.

* Neue Vertriebsarten: In Frankreich wird der neue Ami in Kooperation mit Fnac Darty in den Partner-Läden erhältlich sein. Zudem wird der Ami in dezidierten, neuen mobilen Probefahrtzentren zu finden sein. Die entsprechenden Details zum Vertriebsmodell in Deutschland werden zu einem späteren Zeitpunkt bekanntgegeben.

„Seit 1919 gestaltet Citroën die Demokratisierung der Bewegungsfreiheit auf innovative und mutige Weise. Nun stellt die Marke eine neue, für jedermann zugängliche Lösung für urbane Mobilität vor: kompakt, schützend, zu 100 Prozent elektrisch, bezahlbar und all das ohne Führerschein5. Der Ami soll ein echter Durchbruch beim Zugang zu urbaner Mobilität sein − eine Lösung, die möglichst nah an neuen Nutzungsgewohnheiten ist. Diese herausragende Idee war vor einem Jahr nur ein Konzept. Wir sind sehr stolz darauf, dass wir sie heute in die Realität umsetzen.“ (Vincent Cobée, CEO Citroën)

Technische Daten
Länge: 2,41 m
Breite: 1,39 m (ohne Außenspiegel)
Höhe: 1,52 m
Wendekreis: 7,20 m
Gewicht ohne Batterie: <425 kg
Gesamtgewicht mit Batterie: 485 kg
Batteriekapazität: 5,5 kWh
Reichweite: Bis zu 70 Kilometer1
Höchstgeschwindigkeit: Bis zu 45 km/h
Anzahl der Passagiere: 2

Langfassung

1. EINZIGARTIGE MOBILITÄTSERFAHRUNG

A) 100 Prozent elektrisch

Der Ami ermöglicht den einfachen Zugang zu allen Innenstädten und garantiert dank des rein-elektrischen Antriebs einen leisen, komfortablen Fahrkomfort.

Keine lokalen Emissionen – Kaum Geräusche – Entspannung beim Fahren
Der Ami eignet sich perfekt für das sich ständig in Bewegung befindliche städtische Leben und entspricht den Entwicklungen in unserer Gesellschaft. Er definiert die Mobilität neu und reagiert auf urbane Herausforderungen von Heute und Morgen.

Das Modell sorgt für mehr Fahrvergnügen und erleichtert den Alltag. Dank seines rein-elektrischen Antriebs bietet der Ami einen einfachen Zugang zu allen Stadtzentren, einschließlich Umweltzonen, bei geringen Betriebskosten. Das leichte Vierradfahrzeug ist mit einem Automatikgetriebe ausgestattet.

Reichweite und schnelles, einfaches Laden

Mit einer Reichweite von bis zu 70 Kilometern1 und einer Höchstgeschwindigkeit von bis zu 45 km/h ist der Ami perfekt geeignet für den alltäglichen Stadtverkehr. Dabei ist die Reichweite weitaus höher als die durchschnittliche, pro Tag zurückgelegte Distanz von städtischen und stadtnahen Bewohnern.

Die flach unter dem Boden installierte 5,5 kWh Lithium-Ionen-Batterie kann einfach mit dem in der Beifahrertür untergebrachten integrierten Ladekabel aufgeladen werden. Nach Einstecken des Kabels in eine konventionelle 220-Volt-Steckdose benötigt das Fahrzeug rund drei Stunden für eine vollständige Ladung. Mit einem geeigneten Kabel kann es auch an einer öffentlichen Ladestation oder Wall Box aufgeladen werden.

B) Ultrakompakt für mehr Agilität

Durch speziell konzipierte 14-Zoll-Räder sowie äußerst kompakte Abmessungen (Länge: 2,41 Meter, Breite: 1,39 Meter, Höhe: 1,52 Meter) und einem Wendekreis von nur 7,20 Metern vereinfacht der Ami das Fahren und Parken in der Stadt.

C) Komfort an Bord

Als Inbegriff einer modernen Vision von Komfort verspricht der Ami eine angenehme Fahrt in einem geschlossenen, hellen und beheizten Innenraum. Auch die cleveren Stauräume tragen zum Komfort an Bord bei.

Helligkeit

Der Ami ist dank der großen Glasflächen (Windschutzscheibe, Seitenfenster und Rückscheibe) und dem standardmäßigen Panoramadach geradezu lichtdurchflutet. Die Scheiben oberhalb der Karosserielinie machen 50 Prozent der Gesamtoberfläche aus, wodurch nicht nur das Gefühl der Geräumigkeit für Fahrer und Beifahrer, sondern auch das breite Sichtfeld maximiert wird. Als Anspielung auf die Historie der Marke Citroën werden die Seitenfenster wie beim 2CV manuell nach oben geklappt.

Zwei Sitze nebeneinander und Raum an Bord

Die beiden gleich großen Türen des Ami ermöglichen einen einfachen Einstieg. Im funktionalen Innenraum bietet die Anordnung der beiden Sitze in Bezug auf Schulterbreite, Bein- und Kopffreiheit viel Komfort. Da der verstellbare und längsverschiebbare Fahrersitz und der festinstallierte Beifahrersitz nebeneinander angeordnet sind, können die Passagiere bequem miteinander kommunizieren.

Die Stauräume sind praktisch und intelligent im gesamten Innenraum verteilt. Neben einer Ablage für Handgepäck im Fußraum des Beifahrers befindet sich weiterer Stauraum im Heck des Fahrzeugs.

Rundum geschützt, für mehr Unabhängigkeit

Die Fahrposition des Ami ermöglicht nicht nur ein komfortables, sondern auch ein sicheres Fahrgefühl, da sich die Karosseriehöhe auf der gleichen Höhe wie die meisten anderen Fahrzeuge auf der Straße befindet. Der Ami ist einzigartig und stellt eine echte Alternative zu öffentlichen Verkehrsmitteln sowie Zwei- beziehungsweise Dreirädern dar. Dabei bietet es einen größeren Schutz als Fahrrad, Moped oder e-Scooter sowie größere Unabhängigkeit und mehr Komfort (Privatsphäre, Akustik, Helligkeit) als Bus und Bahn.

Die optimierte Standfläche verleiht dem Ami Stabilität und große Bewegungsfreiheit − es besteht keine Gefahr des Umkippens. Auch bei schlechtem Wetter bietet sein geschlossener und beheizter Innenraum Schutz und Wohlbefinden an Bord.

D) Eine auffällige und individualisierbare Identität

Der Ami zeichnet sich durch ein mutiges Design aus, innen wie außen. Stil, Komfort und eine farbenfrohe Identität stehen im Mittelpunkt.

Ein auf einzigartige Stadtfahrten ausgelegtes Design

Der Ami setzt mit seiner Größe und seinem originellen Design neue Maßstäbe. Neben der minimalistischen Karosserieform und der außergewöhnlichen Linienführung fällt die ausdrucksstarke Frontpartie ins Auge: Scheinwerfer und Blinker bilden eine markante Lichtsignatur, die an den Heckleuchten aufgenommen wird. Die Farbe Ami-Blau vermittelt Stärke, die großen Glasflächen − bestehend aus Windschutzscheibe, Panoramadach, Seitenfenster und Heckscheibe − sorgen für Helligkeit. Der Ami ist (je nach Individualisierungspaket) mit Radzierblenden, Karosserie-, Kotflügel- und Dachaufklebern oder Kapseln an den Seiten ausgestattet, die an den Airbump® erinnern. Zusätzlich verfügt der Ami über runde, manuell verstellbare Außenspiegel.

Cleveres Design: Symmetrie

Das symmetrische Design des neuen Citroën Ami ist vom Ami One Concept inspiriert. Die breiten Türen links und rechts sind identisch und lassen sich in entgegengesetzter Richtung öffnen: gegenläufig auf der Fahrerseite für einen leichteren Einstieg und größeren Komfort, und klassisch auf der Beifahrerseite. Das Design der Stoßstangen, der Unterseiten der Stoßstangen sowie der Unterbodenplatte wiederholt sich sowohl vorne als auch hinten am Fahrzeug. Alle Teile der Karosserie sind robust und qualitativ hochwertig verarbeitet. Im Innenraum wurde auf eine möglichst geringe Anzahl verschiedener Materialien Wert gelegt, um die Produktion zu vereinfachen.

Die speziellen schachbrettartigen Grafiken auf der Instrumententafel an der Lenksäule zeigen relevante Fahrzeuginformationen zum sofortigen Lesen an. Rechts neben dem Lenkrad kann das Smartphone befestigt werden, das zum Hauptbildschirm im Armaturenbrett wird und Zugriff auf Navigation und Musik bietet.

Individualisierung

Der Ami ist eine moderne Mobilitätslösung, die in sieben verschiedenen Versionen erhältlich ist: Der Kunde hat die Möglichkeit, das Fahrzeug mit einfach selbst zu installierendem Zubehör ganz nach seinem Geschmack zu personalisieren. Im Zubehörsatz sind mehrere dekorative Elemente enthalten: ein zentrales Trennnetz, ein Aufbewahrungsnetz für die Tür, eine Matte, ein Ablagefach auf dem Armaturenbrett, ein kleiner Haken für eine Handtasche, ein Smartphone-Clip sowie die DAT@MI-Box (Dongle), die mit der auf dem Smartphone installierten My Citroën App verbunden wird und wichtige Fahrzeuginformationen abruft.

Farbakzente auf den Felgen und auf der Kapsel am unteren Ende der Tür sowie die Aufkleber auf den Kotflügeln verleihen dem Ami einen einzigartigen Auftritt. Es sind vier Hauptfarbtöne verfügbar: My Ami Grey, My Ami Blue, My Ami Orange und My Ami Khaki. Dieser Zubehörsatz ermöglicht dem Kunden, ein ganz individuelles Fahrzeug zu schaffen und gleichzeitig die Funktionalität zu steigern.
Eine noch stärkere Individualisierung ermöglichen zwei Pakete, welche die zuvor erwähnten Dekorelemente sowie große Aufkleber umfassen, und einen ganz eigenen Stil verleihen:

* My Ami Pop mit der Farbausstattung Orange und einem pfiffigen, jungen und sportlichen Design sowie einem Heckspoiler.
* My Ami Vibe mit der Farbausstattung Grau und einem anspruchsvolleren, modischen und grafischen Zubehör sowie einer Dachleiste.

Die Realisierung dieser Individualisierungspakete erfolgt vor der Fahrzeugauslieferung an den Kunden.

„Disruptive Projekte sind immer die besten Projekte, denn sie treiben die Automobilwelt wirklich voran. Es ist Tradition bei Citroën, dass wir zur Weiterentwicklung der Automobilbranche beitragen. Beim Ami handelt es sich um ein Produktdesign, nicht um ein Automobildesign. Hier wird die Form von der Funktion bestimmt.

Der Ami wurde von innen nach außen designt. Der Innenraum verleiht dem Kunden zunächst ein ganz anderes Gefühl, als er es kennt. Trotz der sehr kleinen Grundfläche wollten wir ein geräumiges Inneres schaffen. Ein cleveres, symmetrisches (vorne/hinten, linke/rechte Tür) Design schafft einen starken Auftritt und eine einzigartige Funktionalität. Die eigens entwickelte Außenlackierung ist weder zu feminin noch zu maskulin und passt gut zu den unterschiedlichen Farbpaketen Blau, Weiß, Khaki und Orange. Der Ami ist ein vollständig individualisierbares Fahrzeug, das dank seines Außen- und Innenzubehörs – das entweder rein stilistischer Natur ist oder extra Funktionen bietet – sowie der Aufkleber zu einem ganz individuellen Fahrzeug umgestaltet werden kann.“ (Pierre Leclercq, Direktor Design Citroën)

2. MOBILITÄT FÜR JEDERMANN

Der Ami wurde von den Kundenbedürfnissen inspiriert und bietet allen Passagieren echte Bewegungsfreiheit.

A) Führerschein der Klasse AM

Der Ami ist ein leichtes Vierradfahrzeug, das in Deutschland von jedem, der mindestens 16 Jahre alt ist und über einen Führerschein der Klasse AM verfügt, gefahren werden darf.
Der Ami wurde sowohl für Teenager, die beispielsweise Freunde besuchen oder zum Sport beziehungsweise Musikunterricht fahren möchten, als auch für Senioren entwickelt, die bereits ein Erstfahrzeug besitzen, die Agilität des Ami jedoch für den Stadtverkehr bevorzugen. Ebenso geeignet ist der Ami für Geschäftsleute und ihren täglichen Arbeitsweg sowie andere berufliche Termine in der Stadt. Somit ist der Ami für Familien und Unternehmen gleichermaßen interessant.

B) Attraktive Angebote

Der Ami wurde von neuen Kundenbedürfnissen inspiriert und erleichtert den Alltag. Citroën bietet nicht nur ein innovatives Fahrzeug, sondern auch eine moderne elektrische Mobilitätslösung zu nie dagewesenen Preisen. Dabei sind die verschiedenen Angebote perfekt auf die tatsächliche Nutzung durch den Kunden zugeschnitten.

Kundenerfahrung „à La Carte“: Von einer Minute bis zu einem Jahr

Der Ami vereinfacht den Zugang zu Mobilität, da sich der Kunde über ein Online-Tool mit nur wenigen Klicks für Carsharing, Leasing oder Kauf entscheiden kann. Das Ziel ist die Erfüllung aller Mobilitätsbedürfnisse der Kunden: ob gelegentlich oder regelmäßig, mit Familie oder Freunden, allein oder gemeinsam.

* Langzeitleasing: Für Kunden, die privat oder beruflich permanenten Mobilitätsbedarf haben, als Erst-, Zweit- oder Drittfahrzeug. In Frankreich wird der Ami bereits ab einer monatlichen Leasingrate von 19,99 Euro2 erhältlich sein.

* Carsharing: Für eine Minute, eine Stunde oder einen Tag: Zukünftig wird der Ami in ausgewählten Ländern im Rahmen des Free2Move Carsharings bereits ab 0,26 Euro/min4 zu mieten sein.

Die Zahl an Mobilitätslösungen wächst. Prognosen besagen, dass im Jahr 2030 jeder dritte Kilometer durch gemeinsam genutzte Mobilität zurückgelegt wird. Free2Move ist der einzige Anbieter auf dem Markt, der Carsharing für Kunden in ausgewählten Ländern bereits ab 16 Jahren anbietet.

* Barkauf: Auch für Kaufinteressenten ist der Ami geeignet und wird in Frankreich ab 6.000 Euro einschließlich Mehrwertsteuer3 zu erwerben sein.

Die Details zum Preismodell für Deutschland werden zu einem späteren Zeitpunkt bekanntgegeben.

„Der gemeinsame Nenner aller zukünftigen Nutzer wird nicht ihr Geschlecht oder Alter, ihr Wohnort und noch weniger ihr Bildungsstand sein, sondern ihr Mobilitätsbedarf. Ich meine damit den Bedarf an einer Lösung für Kurzstrecken (zum Supermarkt oder Fitnessstudio), die einfach und leicht zugänglich ist. Ich spreche von einer äußerst günstigen und absolut modernen elektrischen Lösung. Der Ami ist die perfekte Antwort auf all diese Bedürfnisse.“ (Michel Costa, Market Research Manager)

3. NEUE KUNDENERFAHRUNG

Ganz im Sinne der Markensignatur „Inspired By You“ passt sich Citroën an die neuen Nutzergewohnheiten an, um den Kundenbedürfnissen noch stärker zu entsprechen. Die Marke hat daher ihre üblichen Vertriebsmethoden in Frankreich um ein digitales Vertriebssystem ergänzt, bei dem der Kauf eines Ami zu 100 Prozent online abgewickelt werden kann. Zudem ist die Marke in Frankreich Partnerschaften mit großen Einzelhandelsketten eingegangen und hat mobile Probefahrtzentren entwickelt. In speziell entworfenen „Containern“, die an stark frequentieren Orten in Frankreich platziert werden, kann der Ami so einer breiten Öffentlichkeit präsentiert werden. Abgerundet wird das neue Vertriebskonzept durch die traditionelle Präsenz bei den teilnehmenden offiziellen Citroën Partnern.

Digitale Mobilitätserfahrung im Mittelpunkt: 100 Prozent Online

Nutzer sind heutzutage daran gewöhnt, den Großteil ihrer Einkäufe online zu tätigen. Dieses Verbrauchsmodell eignet sich besonders gut für eine urbane Mobilitätslösung wie den Ami. Dieser ist nicht nur in Bezug auf Konzept und Design ungewöhnlich und innovativ, sondern auch in puncto Vertriebsansatz und läutet damit eine neue Ära ein.
Citroën hat ein globales digitales Vertriebssystem6 entwickelt, das den Alltag der Kunden erleichtert, indem sie mit nur wenigen Klicks Informationen zum Ami finden oder ihn direkt bestellen können.

Diese einfache digitale Erfahrung umfasst folgende Phasen:

* Produktpräsentation,
* Konfiguration,
* Anfrage einer Probefahrt,
* Bestellung,
* Bezahlung,
* Auslieferung.

Kunden können den Ami jederzeit im Internet entdecken, konfigurieren und erwerben. Alle Schritte, von der Suche bis zur Bestellung, können in Ruhe vom Sofa aus mit dem Tablet oder Smartphone online erledigt werden. Hier finden sich Informationen zum Produkt und Angebote, die optimal auf die individuellen Bedürfnisse der jeweiligen Person zugeschnitten sind.
Digitale Erfahrungen spielen auch bei der Nutzung des Ami eine große Rolle. Die My Citroën App und die damit verbundene DAT@MI-Box ermöglichen jederzeit den Zugriff auf wichtige Fahrzeuginformationen, darunter Reichweite, Ladestatus und verbleibende Zeit bis zur vollen Ladung, Kilometerstand, Wartungshinweise und Planung von Werkstatt-Terminen. Die App vereinfacht auch die Suche nach öffentlichen Ladestationen in der Nähe. Diese Funktion wird von Free2Move Services angeboten.

My Citroën stellt zudem weitere Informationen bereit:

* Produkt: Informationen und Video-Tutorials zur Nutzung des Fahrzeugs. My Citroën Scan ermöglicht den Zugriff auf Produktdetails, indem einfach ein Gegenstand im Ami mit einem Smartphone gescannt wird.
* Wartung und Zubehör: Informationen zu Ersatzteilen und Zubehör; Kunden können diese direkt über einen Link zu Mister Auto bestellen. Zudem haben sie Zugriff auf eine Karte mit den für den Ami autorisierten Servicenetzwerken. Citroën verfügt über ein landesweites Netzwerk, das zertifizierte unabhängige Reparaturwerkstätten, Werkstätten von Euro Repar Car Service und Vertragshändler umfasst.

Disruptives Vertriebsnetz

Während Citroën Partner und ausgewählte Verkaufsstellen den Ami in ihren Showrooms zeigen, erweitert die Marke die Kundenerfahrung über den üblichen Rahmen hinaus und dehnt dazu seinen Vertrieb in Frankreich auf Partner aus, die den gleichen Wunsch nach Modernität teilen, mit der Zeit gehen und Lösungen anbieten, die den Kundenerwartungen entsprechen.

Mobile Probefahrtzentren

Mit mobilen Probefahrtzentren wird der Ami an ausgewählten innerstädtischen Orten in Frankreich präsentiert werden. So müssen die Kunden nicht unbedingt ins Autohaus kommen − Citroën erreicht die Menschen dort, wo sie sich in ihrem Alltag befinden6.

Wartung

Für die Wartung des Ami hat Citroën ein spezifisches Netzwerk unabhängiger zertifizierter Reparaturwerkstätten, Werkstätten von Euro Repar Car Service und Citroën Partnern eingerichtet.
Zur Beantwortung aller Nutzerfragen wird ein Ami Callcenter von allen an der Einführung beteiligten Ländern betrieben.

________________________________________
1 Vorläufige Angabe, vorbehaltlich der abschließenden Homologation
2 Ami Ami-Version; Langzeitleasing für 48 Monate, Anfangszahlung 2.644 Euro, Umweltbonus von 900 Euro einschließlich Abzug der Mehrwertsteuer in Frankreich
3 Ami Ami-Version; Bonus von 900 Euro einschließlich Abzug der Mehrwertsteuer in Frankreich
4 Vorbehaltlich eines Monatsabonnements von 9,90 Euro ohne Verpflichtung
5 In Frankreich
6 Die Details zum Preis- und Vertriebsmodell für Deutschland werden zu einem späteren Zeitpunkt bekanntgegeben

Filme und Fotos finden Sie unter:
http://www.citroencommunication-echange.com/
Benutzername (in Großbuchstaben): AMI_REVEAL
Passwort (in Großbuchstaben): URBAN_MOBILITY_20
YouTube: https://youtu.be/74VfCw1FE2s

Kontakt:
Christopher Rux
Leiter Presse und Öffentlichkeitsarbeit
Citroën Deutschland GmbH
+49 151 628 14 296
christopher.rux@citroen.com


—–

AMI, 100% ELECTRIC MOBILITY ACCESSIBLE TO ALL

* For 100 years, Citroën has demonstrated boldness and creativity to democratise the access to mobility. At the dawn of its 101st year, the Brand is striking a big blow by unveiling ami – 100% electric, the culmination of the work that began with AMI ONE C oncept.

* Ami is the breakthrough response of an innovative Brand, inspired by its customers, a Brand attuned to new modes of consumption, challenges of urban travel and environmental awareness.

* Ami is a non-conformist object: 2 seats, 100% electric, comfortable and protective, compact and agile, customisable. A unique character that challenges established codes.

* Ami is accessible to all: no driving licence required, with affordable “À la Carte” offers adapted to everyone’s needs, from car sharing via Free2Move or long-term rental from €19.99 per month.

* Ami is a new experience: as close as possible to the consumer with a 100% online experience an unprecedented partnership with Fnac Darty, as well as partners within the Citroën network. Ami offers a global 360° solution for urban mobility, to make freedom of movement easier and suitable to a large number of people.

In 2020, with Ami – 100% ëlectric, the Citroën Brand, with more than 100 years of history and non-conformist iconic vehicles, intends to unleash urban mobility for all. Citroën’s DNA is about innovation with bold, unexpected solutions, and products or services inspired by the largest number of people. As a direct descendant of AMI ONE Concept introduced at the Geneva Motor Show in March 2019 and following the strong interest it generated, Ami has become a reality in barely a year. Ami is a practical response to new mobility expectations for short journeys: enabling easier access to city centres, finding micro-mobility means for everyone, with real alternatives to scooters, bicycles, mopeds, public transportation at reasonable cost, developing new modes of consumption geared towards digital, and so on.

Ami – 100% ëlectric has no equivalent in the mobility landscape. Citroën unveils a truly disruptive 100% electric mobility experience, born from the desire to make it accessible and easy for everyone.

Ami 100% ËLECTRIC AT A GLANCE

NON-CONFORMIST MOBILITY OBJECT

* 100% ELECTRIC: zero CO2 emissions for the benefit of all and access to all city centres, with an easy, silent and smooth drive. A battery that charges in just 3 hours from a standard electrical socket, like a smartphone.

* COMPACT AND AGILE: an ultra-compact 2.41m size and 7.20m turning diameter, making city travel and parking simple.

* COMFORTABLE AND PROTECTIVE: small on the outside and large on the inside, Ami enables 2 people to travel side by side comfortably, with an enclosed and heated passenger compartment, very bright, yet protected from the outside.

* ASSERTIVE AND CUSTOMISABLE IDENTITY: its original style, the play on symmetrical structure and its unique presence give Ami a unique character. Its customisation possibilities invite to play with different appearances thanks to the 6 coloured accessory packs available.

MOBILITY FOR ALL

* NO LICENCE: accessible from 14 years old in France (16 years old on average in European countries). With or without a driving licence, Ami is for everyone.

* “A LA CARTE”: Ami is accessible at any time thanks to offers designed to meet each and everyone’s needs, from one minute to one year and more, to share, to rent or to buy.

* AFFORDABLE: ultra-competitive offers adapted to different uses

Long-term rental: €19.99 per month (Ami Ami version; long-term rental of 48 months, initial payment €2,644, ecological bonus of €900 including VAT deducted in France)
Free2Move car-sharing: from €0.26/min (subject to a monthly subscription of €9.90 with no commitment)
Purchase: from €6,000 incl. VAT (Ami Ami version; bonus of €900 including VAT deducted in France)

NEW CUSTOMER EXPERIENCE

* 100% ONLINE JOURNEY: to discover, configure, buy Ami 24/7

* NEW DISTRIBUTION CHANNELS: Ami has a partnership with Fnac and Darty in order to be featured in particpating stores as well within the Citroën participating network. Ami will also meet customers where they are with dedicated mobile test-drive centres.
* HOME DELIVERY: Ami can to be directly delivered at home for added convenience.

“For 100 years, Citroën has always been innovative and creative in democratising freedom of movement. This year, Citroën has come up with a new urban mobility solution accessible to everyone: compact, protective, 100% electric, without driving licence, and affordable. Ami – 100% ëlectric aims to be a real breakthrough in enabling urban mobility, a solution in sync with new modes of consumption. This great idea was a concept one year ago. We are proud that we have made it happen today.” (Vincent Cobée, Citroën Brand CEO)

1. NON-CONFORMIST MOBILITY OBJECT

A. 100% ELECTRIC
Ami – 100% ëlectric allows easy access to urban areas, in a smooth and silent100% electric drive.

ZERO-EMISSION – ZERO-NOISE – ZERO-STRESS DRIVING
Perfectly suited to a constantly on-the-go urban life in line with developments in our society, Ami draws a new form of mobility, specifically answering urban challenges of today and tomorrow. Everything has been thought through to enhance driving pleasure and make drivers’ daily lives easier. Thanks to its 100% electric driving mode, Ami allows access to all city centre areas including the low emission zones, while keeping running costs low.

Ami – 100% ëlectric is a light quadricycle, which benefits from a smooth clutch-less ride and an instant acceleration from a stand-still (torque immediately available thanks to the electric engine), capable of speeds of up to 45km/h. Silent by design, thanks to its 100% electric technology, Ami aims to be pleasant to use for its occupants.

RANGE, AND QUICK, EASY CHARGING
Ideal for multiple short trips in the city – such as going to a meeting, to work, running an errand or going out for the evening – Ami has a range of up to 70 kilometres. A daily distance far greater than the average distance travelled by urban and peri-urban dwellers.

Its 5.5 kWh lithium-ion battery, housed flat under the floor, can easily be charged via the on-board electric cable located in the passenger-side doorway. Once the cable is plugged in, 3 hours are enough for a full charge on a conventional 220 V socket. The use of Ami is as simple as any everyday electric object. Ami – 100% electric can also be charged at a public terminal or Wall Box using a suitable cable.

B. ULTRA-COMPACT FOR MORE AGILITY

Ami – 100% ëlectric is a mobility object dedicated to driving in urban environments, with a unique stance and ultra-compact dimensions. Set on its specially designed 14″ wheels located at all four corners for easy handling, Ami is 2.41m long, 1.39m wide and 1.52m high. It promises everyday agility, as well as easy parking thanks to its ideal turning diameter (7.20 m).

C. ON-BOARD COMFORT

As the embodiment of a modern vision of comfort, Ami – 100% ëlectric promises a peaceful ride with its closed and heated interior. The feeling of space is reinforced with the brightness of its interior. Finally, clever storage areas contribute to well-being on board.

BRIGHTNESS
As soon as you step on board, Ami is fully bathed in exterior light combining large areas of glass (windscreen, side windows and rear window) with a standard panoramic roof. This represents 50% of the total surface above the body line. This incomparable presence of light enhances both the feeling of space for the driver and passenger, while at the same time providing them with a wide surrounding view. In a nod to Citroën’s history, the side windows open by manually tilting upwards like the 2 CV.

2 SEATS SIDE-BY-SIDE AND SPACE ON BOARD
Easy access on board is facilitated by the large equivalent doors of Ami – 100% ëlectric. The optimised on-board space means a functional interior. Inside the passenger compartment, the two seats layout offers a real sense of space and ease of movement to each occupant, in terms of shoulder width, legroom and headroom. 2 passengers can therefore converse comfortably thanks to the 2 side-by-side seats.
A record in such a small size with the sliding driver’s seat (adjustable in length) and the passenger seat (fixed) that can accommodate the tallest of occupants. With this architecture, every nook and cranny is exploited to its fullest while storage space is cleverly distributed throughout the passenger compartment. In addition to a storage recess at the passenger’s feet, which can fit a cabin-sized suitcase, the designers have also created another storage area at the rear.

PROTECTIVE, PROVIDER OF INDEPENDENCE
Ami – 100% ëlectric has a body height and driving position at the same level as other vehicles on the road making the driver feel comfortable and protected for more serene journeys. One of a kind, designed as an alternative to public transportation (bus, tram, underground) and other individual vehicles that have 2 or 3 wheels (bicycle, moped or scooter), Ami has another real advantage for its occupants: a level of protection greater than that offered by 2- or 3-wheeled vehicles and greater independence and comfort (acoustic comfort, brightness) than public transportation. Thanks to its morphology, Ami is reassuring for city driving. Its optimized footprint gives Ami stability and a great freedom of movement with no risk of fall. Its closed and heated passenger compartment provides protection and comfort on board when there is bad weather.

D. AN ASSERTIVE AND CUSTOMISABLE IDENTITY
Ami – 100% ëlectric asserts its daring character and freely displays its modern nature inside and out. Ami is a breakthrough mobility solution that tackles the city with style and comfort, in colourful identity.

A SINGULAR DESIGN TO TACKLE THE CITY DIFFERENTLY
As part of the Brand’s essence for 100 years, Citroën’s style is always recognisable at first glance. Ami – 100% ëlectric rewrites the rulebook with its size, its shape and its novel graphic approach, creating a feeling of surprise and immediate attachment.

Ami has everything it needs to become ” popular “. Beneath its minimalist body shape and sleek lines, Ami highlights Citroën’s identity by adopting an expressive front end: headlamps and indicators form a double-decker light signature. This motif is also echoed on the rear lights for overall design consistency. The “Ami Blue” shade brings strength and presence to Ami, contrasting with the large glass surface area of the windscreen, panoramic roof, side windows and rear window. Ready for the city, Ami comes with (depending on the customisation choice) wheel covers, body, quarter light and roof stickers, or capsules on the sides like Airbump® inserts. In addition, Ami Is flanked by rounded, manually adjustable exterior mirrors.

CLEVER DESIGN: THE SYMMETRY
Design intelligence is at the core of Ami project. This mobility object offers new possibilities thanks to its symmetrical parts inspired by AMI ONE Concept. The wide doors that are completely identical on the right and left and open in the opposite direction: rear-hinged on the driver’s side to benefit from better on-board accessibility and increased comfort, and traditionally front-hinged on the passenger side. The 2 fixed semi-opening side windows also follow this principle. Front and rear bumpers, bumper undersides and under-body panels are also mirrored at the front and rear. Each part of the bodywork combines robustness, ease of assembly and workmanship.

The passenger compartment also benefits from the rationalisation of the number of materials and elements, in line with the clever thinking at the heart of the design process. At the driving position, the eye is drawn to the chequered pattern used for the instrument panel display located on the steering column, borrowed from AMI ONE Concept displaying relevant information for instant reading. It invites you to explore the city daily, in a modern and colourful atmosphere (depending on the level of customisation). To the right of the steering wheel, there is a dedicated area for accommodating a smartphone, which becomes the main dashboard screen and provides access to navigation and music.

CUSTOMISATION
Ami – 100% ëlectric represents a modern vision, accentuated by its unique customisation possibilities. Easy to customise, Ami is available in 7 different versions. As a powerful marker of this urban mobility object, its customisation is done through accesories.

Trendy and daring, Ami – 100% ëlectric innovates and offers, in a “Do It Yourself” fashion, the possibility of creating the object that suits each customer’ tastes through a kit of accessories that can easily be installed yourself. This kit incorporates functional decorative items: a central separation net, a door storage net, mat, storage tray on the top of the dashboard, small hook for a handbag, smartphone clip, DAT@MI box (dongle device) connected to the My Citroën app to retrieve essential information from Ami on the smartphone. There is harmony between the interior and the exterior with touches of colour on the wheel trims, quarter-panel stickers or even a capsule at the bottom of the door. 4 main shades are available: MY AMI GREY, MY AMI BLUE, MY AMI ORANGE, and MY AMI KHAKI. This accessory kit allows everyone to create their own mood and tailor functionalities to their needs.

Another and even higher level of customisation offers 2 packs combining all the aforementioned decorative elements as well as large stickers that dress up the exterior of Ami giving it a style all of its own:
* My Ami POP with the Orange customisation and a fun, young and sporty design, with a rear spoiler
* My Ami VIBE with the Grey colour and more upscale, chic and graphic accessories that incorporate roof trims to complement the stickers.
The installation of these higher level customisation packs is entrusted to professionals before delivery.

THE DESIGNER’S EYE
“Disruptive projects are always the best projects. These are usually the ones that really drive the automotive world forward, and it is a tradition at Citroën to want to contribute to changing this automotive landscape. The design of Ami is a product design, not an automotive design. A design for which the form must define the function.

Ami has been designed from the inside towards the outside. First of all, an interior that gives you a different feeling from what you may know, an interior that we wanted to be spacious despite a very small footprint. Then comes its trim. A clever symmetrical conception (front/rear, left/right door) building a strong character and unique functionality (door opening). A specific exterior colour that is neither too feminine nor too masculine and that works with the different colour packs we have developed (blue, white, khaki and orange). Ami is a base that can become a completely customised object with exterior and interior accessories that are either pure style or offer real extra functionality as well as stickers that give it a completely different characters.”
Pierre Leclercq, Head of Citroën Style

2. MOBILITY ACCESSIBLE TO ALL

Ami – 100% ëlectric is inspired by uses and offers everyone real freedom of movement.

A. ACCESSIBLE TO ALL = WITH OR WITHOUT A LICENCE
Ami – 100% ëlectric is a light quadricycle (AM licence class in France: engines under 50 cm3) that does not require a driving licence. Therefore it can be driven in France by 14-year-olds on the sole condition of having passed the road safety certificate, which is compulsory for people born after 1987. Therefore Ami represents a mobility solution accessible to the largest number of people, from the age of 14 in France (16 on average in European countries, depending on legislation). All age categories can be interested by a solution that facilitates urban and peri-urban short-distance use.

Ami – 100% ëlectric is designed just as much for the young teenager without a driving licence, who wants to visit a friend’s house or go to sports or music lessons completely independently, as it is for an older couple who already have a main vehicle but who prefer to favour Ami’s agility for their short errands. Ami is also likely to appeal to business people wishing to go about their daily commuting and other deliveries in urban areas with complete peace of mind. These are all customer profiles that make Ami a shared object par excellence, in families as well as in companies.

B. ACCESSIBLE TO ALL = AFFORDABLE THROUGH VERY COMPETITIVE OFFERS
Ami – 100% ëlectric makes everyday city life easier by drawing inspiration from new consumption patterns. Beyond the innovative mobility object, Citroën adopts a disruptive strategy by offering an electric mobility solution at previously unheard price levels, through various offers tailored to the customer’s actual use.

“À LA CARTE” CUSTOMER FORMULA – FROM 1 MINUTE TO 1 YEAR
The urban and peri-urban mobility embodied by Ami is part of a 100% online customer journey, which is intended to be easy and smooth. Ami makes life easier for its customers in accessing mobility by offering them several formulas through digital solutions: car sharing, rental or purchase. The objective is to satisfy all the travel needs whether customers are occasional or regular, with family or friends, individual or shared. This system can be customised according to different use cases, adapted to the user by offering quick and adjustable actions at any time, in a few taps:
• LONG-TERM RENTAL, for those who have a permanent need, private or professional, as the first, second or third mobility solution in the household. It is the ideal offer to go to work, for the children, for small trips of older people or entrepreneurs. Ami is accessible and offered at a rent of €19.99 including VAT per month with an initial payment of €2,644 including VAT (Ami Ami version; long-term rental of 48 months, ecological bonus of €900 including VAT deducted in France). A breakthrough monthly payment that is much lower than that of public transportation passes or that of many phone plans.

• CAR-SHARING, for 1 minute, 1 hour, 1 day, operated by dedicated partners according on how the offer is deployed. Free2Move, the current reference intermediary, offers its subscribers an attractive rate of €0.26 per min: a price level comparable or even lower than the majority of moped, standard car-sharing and even scooter offers. Ami is available in the streets as a self-service solution thanks to an app. Mobility solutions keep growing and 2030 forecasts estimate that 1 in 3 kilometres will be done through these solutions. Note that Free2Move is the only service on the market that allows car sharing from 16 years old.

• PURCHASE IN CASH: it is possible to buy Ami from €6,000 including VAT (Ami Ami version; ecological bonus of €900 including VAT deducted in France). A price which makes Ami extremely competitive compared to numerous other mobility offers on the market.

WHO IS Ami AIMED AT? WHAT THE STUDIES SAY
“The common denominator among all future users will not be their gender, age, socio-professional category, place of residence or even less their level of education, but rather their need for mobility. I’m talking about the need for a solution for frequent trips, short distances (going to the supermarket, to the gym), a solution that is simple and easy to access and use (no need for a licence, protected). I’m talking about a very affordable and resolutely modern electrical solution. Ami is the perfect solution to answer these needs.”
Michel Costa, Market Research Manager

3. A UNIQUE CUSTOMER EXPERIENCE
True to its Brand signature “Inspired By You”, Citroën has adapted to new consumption patterns to be as close as possible to its customers. Hence, the Brand has thus moved away from its usual distribution method and has developed a digital ecosystem that allows all the stages of Ami’s acquisition to be completed via a 100% online process. It has also signed partnerships with major consumer retail chains to present Ami and has developed mobile test centres using containers with a distinctive architecture that will be set in high-traffic areas. All this will complement a traditional presence in the participating official Citroën sales outlets.

DIGITAL AT THE HEART OF THE MOBILITY EXPERIENCE: 100% ONLINE CUSTOMER JOURNEY

Today’s users make the majority of their purchases online. A consumption mode especially suited for an urban mobility solution such as Ami – 100% ëlectric. Ami is atypical and innovative in its concept and its design, but also in its sales approach. A new era is taking shape with Ami, and its 100% online customer journey. Citroën has developed a global digital ecosystem that aims to make customers’ daily lives easier by enabling them to learn about Ami’s existence to making an order in just a few taps. This simple and fluid digital experience integrates all stages of the customer journey:
• Product presentation,
• Configuration,
• Request for test drive,
• Order,
• Payment,
• Home delivery or to a pick-up point.

It is therefore possible to acquire Ami – 100% ëlectric 24 hours a day, 7 days a week. Everything, from discovery to order, can be done from your sofa using your tablet or smartphone in just a few clicks via citroen.fr website, which is the entry point for finding out about Ami, which provides information on the product and on solutions adapted to the needs dictated by each person’s needs.

Digital is present in using Ami – 100% ëlectric with My Citroën mobile app via DAT@MI connected box. The application allows drivers to access essential information about Ami at any time via a smartphone, including: range, charge status and time remaining for a 100% charge, mileage, maintenance alerts and after-sales appointment scheduling. The app also makes it easy to locate nearby public charging stations, a feature offered by Free2Move Services.

My Citroën is also a source of information on:
• Ami product: information, tutorials in the form of videos on how to use it; My Citroën scan which allows to access product details by simply scanning an item of the urban mobility object with a smartphone,
• Ami maintenance and accessories: information on spare parts and accessories; customers can even order them via a link to Mister Auto website; they also have access to the map of Ami’s authorised service networks; Citroën has created a specific network offering nationwide coverage and which brings together approved independent repairers, Euro Repar Car Services garages and authorised dealers.

DISRUPTIVE DISTRIBUTION NETWORK
While “La Maison Citroën” and a selection of dealerships will serve as a showcase for Ami – 100% ëlectric, the Brand wanted to extend the customer experience beyond the usual context by expanding its distribution mode to partners who share the Brand’s desire for modernity, to evolve with the times, and offer solutions that meet customers’ expectations.

COMMITTED PARTNERS: FNAC AND DARTY
Ami will be visible in the showrooms of major retailers such as Fnac and Darty (more than 30 participating stores in the largest French cities at launch; in other countries local retailers may be selected. Colourful “pop-up stores” with a surface area of 9 to 15 sq. m will enable Citroën to create tangible touchpoints with its propspects.

MOBILE TEST-DRIVE CENTRES
In parallel, the Brand also plans to install structures with a surface area of approximately 35 sq. m (in the form of exhibition containers), particularly in shopping centre car parks. Containers will travel through France changing location every month in order to propose dynamic test drives to the greatest number of people. It is a way for the Brand to meet customers where they are, at the heart of their daily lives, to facilitate knowledge and access to this new mobility. All of these many locations will be dressed in Ami’s colours, which take up the customised elements of My Ami Grey, My Ami Blue, My Ami Orange and My Ami Khaki, echoing the graphic and colourful spirit of today’s decorative trends.

DELIVERY
Another feature of this mobility solution.

* Ami – 100% ëlectric comes to you! A real strong point for this unique model, which advocates simplicity of use, because the keys will be handed over to the customer at their home via exclusive partners.

* Alternatively delivery will be possible in “La Maison Citroën” and or partner Citroën dealerships.

Ami – 100% Electric MAINTENANCE
For Ami maintenance, Citroën has set up a specific network: from independent approved repairers, Euro Repar Car Services garages and dedicated Citroën dealers.
And to answer all user questions, an Ami call centre will be managed by the countries involved in the deployment.

CONCLUSION
Citroën is inventing 100% electric mobility for all with ami, an ultra-compact, agile, protective, colourful urban mobility object that is accessible from the age of 14 (in France). A solution that is not limited to the object and brings major advantages that go beyond the automotive context: very competitive “à la carte” offers targeted towards specific uses, a 100% online journey and innovative distribution methods.

The opening of orders is scheduled for 30 March in France, and a few months later in Spain, Italy, Belgium, Portugal and then Germany. The first deliveries to customers are scheduled for June in France. Car-sharing at Ami’s wheel will start in Spring in Paris with versions bearing the “Free2Move” logo.

AMI TECHNICAL CHARACTERISTICS
Length: 2.41 m
Width: 1.39 m (excluding mirrors)
Height: 1.52 m
Turning diameter between walls: 7.20 m
Weight without battery: 425 kg
Total weight with battery: 485 kg
Battery: 5.5 kWh
Engine: 6 kW

PICTURES AND VIDEOS AVAILABLE
www.citroencommunication-echange.com
User ID (CAPS): AMI_REVEAL
Password (CAPS): URBAN_MOBILITY_20
Youtube: https://youtu.be/74VfCw1FE2s

PRESS CONTACTS
Sylvie KRYGIER – Tel.: +33 (0)6 09 13 33 13 – sylvie.krygier@citroen.com
Benjamin DEMOZAY – Phone: +33 (0)6 17 69 91 43 – benjamin.demozay@citroen.com
Find all the Citroën press contacts at http://fr-media.citroen.com/fr/contacts-list

Find all your Citroën press contacts at http://fr-media.citroen.com/fr/contacts-list

 Posted by Stephan Joest - Amicale Citroën & DS Deutschland  Tagged with: